Hanoi, Sapa en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Inge en Michelle - WaarBenJij.nu Hanoi, Sapa en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Inge en Michelle - WaarBenJij.nu

Hanoi, Sapa en Halong Bay

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Michelle

05 April 2014 | Vietnam, Hanoi

Nou, het is niet echt gelukt om een verslag hij te houden. het zijn vermoeiende dagen. vaak vroeg op, zo tussen half zes en halfnzeven en dus moe aan het eind van de dag. intussen ook een binnenlandse vlucht gehad naar Hanoi in het noorden. Vanuit Hanoi met de nacttrein naar Sapa. heel gezellig met vieren in een coupe, twee stapelbedden. En tot bedtijd, wijn, spelletjes en dikke lol. Omdat e de bergen ingingen had de trein er opmde heenweg way moeite mee en reed zo'n 20 tot 30 km. Schoot lekker op dus. Op de terugweg ging het echter wat harder bergafwaarts, het hotste en knotste en we zwiepten van limks naar rechts. Geen oog dicht gedaan dus. Als je dan om 06.00 aankomt is het fijn als je om 13.00 in je hotelkamer kunt. Niet dus. Maar goed, in Sapa was het heerlijk. Kamer opmde 7e met heel groot dakterras en uitzicht op de bergen. en waar het vaak regent, er een houtkachel, opmde kamer is ipv airco en zelfs electrische dekens op het bed liggen, hadden wij heerlijk weer. Wel wat mistig (wolken), maar ook zo'n 28 gr en zo nu en dan zon, zeker de eerste dag. Hier wonen de Hmong die mog in traditionele kleding lopen. Erg leuk. Fotos volgen later. Tablet is te klein om ze te laden. Allemaal zo'n gedoe. We hebben een trektocht gemaakt door de bergen waarbij verschillende vrouwen de helemweg meeliepen (baby op de rug). en uitetaard moet je dan vam alles kopen dus we zijn weer voorzien van leuke tasjes en armbandjes. Terug in Hanoi naar het Mausoleum geweest waar Ho Chi Min gebalsemd opgebaard ligt. Best hijzonder zeker alle veiligheidsregels. Daarna naar de prison via wat andere dingen als pagodes. 's Middgas heb ik met een paar een fietstocht gemaakt buiten Hanoi op mountainbikes. Oa door bananenplantages. super leuk. Het fietsen hier blijft een sport. Niet nadenken, blik op oneindig en go with the flow. Je laat je door de stroom meevoeren en dan gaat het prima.
Net als het oversteken tussen honderden brommers door. Gewoon langzaam doorlopen, dan rijden ze allemaalmom je heen. Innhet begin klampte ik me noh weleens aan een vietnamees vast maar intussen is het gewoon geworden hoewel we altijd weer blij zijn als we de overkant bereikt hebben haha. Het is eem genot om hier over de markten te struinen. Ongelofelijk hoe de handel gaat en wat ze allemaal verkopen. Ikmgeloof ook niet datner iets is wat vietnamesen niet eten. Gedroogde zeepaardjes bv of varkensstaartjes of de oren. Ik snap niet hoe ze van veel dingen denken dat je hey kunt eten. Het ziet er echter allemaal heel keurig en schoon uit. Altojd keurig gestapeld en gesorteerd en gerangschikt. Datbis echt een lust voor hey oog. Wat het ook is, het ligt ernaltijd prachtig bij. En ongelofelijk wat een handarbeid hier verrichtbwordt. Alles maar dan ook alles wordt handmatignin plastic zakjes verpakt. Maar ook opmhet land, hoe hard ze daarvwerken en alles met de hand.
Nu onderweg naar Halong Bay waar we gaan varen door een karst gebergte. Rare bulten steen die uit de zee opreizen. Ook vaak slecht weer hier dus duimen dat h et meevalt. Maar we hebben fleece vesten en regenkleding mee. Maar ookm zwemkleding :-) We slapen ook op de boot. Morgen terug na at Hanoi (4 uur rijden) en dan laatste dag alweer. Zondag vliegen we helaas alweer naar huis. Eerstt nog even shoppen;-)
Kinderen zien we trouwens niet zo heel veel. Zitten de hele dag op school en vanaf twee jaar gaan ze naar de Kindergarten die hier echt prachtige (buiten) ruimtes hebben om jaloers op te zijn. Om 17.00 worden ze opgehaald enmongelofelijk hoe ze opmdie brommersmzitten. Altijd zonder helm en ze staan voorop of tussen twee volwassenen in. Babys hangen te slapen onder de arm gewoo in het drukke verkeer en niks veiligheidsstoeltjesm oid. Wel altijd mondkapjes voor zoals iedereem hier. Hihi hier moest de GGD eens komen kijken!
Nou, ik laat het hier even bij. Bus hobbelt zo erg dat typen niet goed meer lukt.
Tot gauw hoewel ik nog even helemaal niet aan werk wil denken.

We hadden geen wifi op de boot dus we zijn alweer op de terugweg intussen. Was echt super. We hadden best heel mooi weer. Zeker niet koud en goed zicht en dun zonnetje. Mooie slaaphut met eigen badkamer. Boot alleen voor onze groep.Lekker eten als gevulde krab en verse inktvis:-) Naar prachtige grot geweest en Michelle heeft nog gekayakt. 's Avonds karaoke. Niet mijn ding maar wel gezellig. Vanmorgen regenachtig en mistig dus we hadden echg geluk gister. Om een uur of drie terug in Hanoi en dan nog even shoppen. Vanond laatste avondmaal;-) en morgen om 16.00 naar het vliegveld.
Tijdsverschil is trouwens intussen nog maar 5 uur later hier.
Iedereen die nu naar Art Specially is, heeeeeeel veel plezier! Volgend jaar ben ik er weer bij!
Duim voor ons maar dat het nog droog wordt. Het gaat steeds harder regenen en het zit helemaal dicht.
Doeiiiiiii xxx

• 05 April 2014 - 23:22

Jeanne:

tjeetje zeg,al weer voorbij de vakantie,zoals ik lees hadden jullie er wel een paar weken aan vast willen plakken,maar ja de plicht roept jammer genoeg.
    is eigenlijk misschien ook wel kort 3 weken voor zulke reis maar voor voor herhaling vatbaar en misschien dan wat langer.
    wens jullie een hele goeie terug reis en hoop binnenkort wat foto's te zien,groetjes Jeanne